yansyuesyie

yansyuesyie

Sunday, August 15, 2010

MODEL PENGAJARAN SOSIAL DAN PERSONAL

MODEL SOSIAL

SIMULASI DAN PERANAN

Main peranan membantu murid- murid memahami tingkahlaku social ,peranan mereka dalam interaksi sosial dan cara- cara menyelesaikan masalah dengan berkesan. (Watak lakonan) Simulasi menggabungkan maklumat mengenai satu- satu kemahiran melalui demonstrasi,prakti s dan latihan khusus.

IMPLIKASI MODEL PENGAJARAN SOIAL DALAM P&p

PEMBELAJARAN KOPERATIF

Kaedah ini akan meningkatkan kemahiran sosial dan perpaduan antara ahli
kumpulan dan pembelajaran ini juga mempunyai impak ke atas pencapaian akademik dan harga diri murid-murid.

SIMULASI DAN PERANAN

Main peranan amat berguna dalam P&P sains sosial di mana murid-murid kita dapat memahami keprihatinan,nilai dan perspektif orang lain. Simulasi membantu murid-murid untuk melihat perwakilan objek yang sebenar.

MODEL PERSONAL

Model pembelajaran ini berpunca dari pandangan dalam teori pembelajaran Humanistik. Model ini berorientasi pada individu dan pengem¬bangan diri (self). Fokusnya adalah kepada pembentukan peribadi individu. Perhatian utama ter¬tumpu kepada emosi seseorang, yang diharapkan mem¬bantu individu untuk mengembangkan hubungan yang produktif dan menjadikannya sebagai peribadi yang mampu membentuk hubungan dengan peribadi lain dalam konteks yang lebih luas serta mampu memproses maklumat secara efektif. Sasaran utama model pembelajaran ini adalah pengembangan peribadi atau kemampuan pribadi.

Model pembelajaran personal terdiri dan 4 jenis strategi pem¬belajaran, ialah:
1). Pengajaran tanpa arahan; Bertujuan untuk membentuk kemampuan dan perkembangan peribadi iaitu kesedaran diri (self awareness), pemahaman (understanding), autonomi, dan konsep kendiri (self con¬cept).

2) Latihan kesedaran; Bertujuan untuk meningkatkan kemampuan ‘self exploration’ and ‘self awareness’.

3) Sinektik; Bertujuan untuk mengembangkan kreativiti peribadi dan ,menyelesaikan masalah secara kreatif.

4) Sistem konseptual; Bertujuan untuk meningkatkan dasar peribadi yang baik.

No comments:

Post a Comment